Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i optimitzar la seva navegació. Si continua navegant, considerem que accepta la nostrapolítica de cookies
Portada > Crítiques

'El retorno a Novogorod' de Matz Mainka. Edicions de Ponent.

Revista Lletres Valencianes

Memòria històrica

Matz Mainka ofereix amb el tercer dels seus àlbums publicats per Edicions de Ponent un relat en la línia dels anteriors, en què la mesquinesa humana a través de la història cobra una dimensió tan omnipresent com d'habitud.

Ja vam poder veure en 1928. Una historia de Hamburgo (ressenyat en el número7 de Lletres valencianes) i La sospecha (en el número 12) que les atrocitats de lahistòria universal són un escenari queMatz Mainka domina a la perfecció al'hora d'encabir les seues narracions,tant pel que fa a l'ambientació com ala personalitat més aviat repugnant degairebé tots els protagonistes, amaratsen unes circumstàncies generalmentnegres i depriments com poques. ÿs elcas també de diverses situacions d'aquestàlbum, com ara la que presenta la líderreligiosa de l'orde teutònic resant de manerainútil just abans de ser brutalmentdecapitada. En aquest cas, però, lacontenció i concisió dels relats anteriors es deixa de banda en benefici d'un plantejament més novel·lesc: la història començal'any 1242 amb l'atroç derrotad'aquest orde religiós i l'ocultació d'untresor, i també d'un pergamí creat pertrobar-lo en un petit crucifix de fusta;continua després amb la intervenció aRússia de la División Azul, l'any 1941, iamb la troballa d'aquest crucifix per partd'un soldat mutilat; i acaba entre algunsdels ambients més miserables de la postguerraespanyola, amb el descobrimentdel crucifix per part d'un vellerudit i el posterior mercadeig que télloc entre diversos nazis interessats afer servir aquestes riqueses ocultes durantsegles per finançar el ressorgimentde la seua causa.

Malgrat que el final de l'obra deixa el relat inconclús i se n'anuncia una segona part al revers mateix de l'àlbum, es tracta d'un còmic que segueix en general l'estil marcat per l'autor als precedents i que segurament no decebrà els qui hagen gaudit d'aquells també. S'hi troba a faltar, en general, una narració més centrada, o simplement imatges puntuals amb més força pròpia, com les d'aquells anteriors treballs, encara que les principals virtuts de Mainka, com dèiem, continuen intactes i amb una força idèntica o fins i tot alguns dirien que superior; potser per això mateix caldria conèixer la continuació promesa abans de jutjar massa severament aquesta última aportació d'un autor que segueix demostrant ser un mestre a l'hora de copsar la realitat històrica (aquests documents que, tot i l'estil gràfic volgudament lleig, apareixen reproduïts de manera gairebé exacta: mapes històrics, cartells d'època a les parets...) i d'indagar en les pitjors baixeses humanes (com demostren personatges tan execrables com ara José Espinosa i els nazis refugiats a l'Espanya franquista que l'acompanyen durant un «sopar entre amics» especialment horrible, en el bon sentit de la paraula).

_ Felip Tobar

Lletres Valencianes, nº 25

 http://dglb.cult.gva.es/Libro/revista-lletres/Numero25secciones/narrativa.pdf

Opinions Deixa la teua Opinió
No existeixen opinions per a aquest element.
Deixe la seua opinió
Títol
Valoració 0 1 2 3 4 5
  

Amunt OpinióOpinió Enviar a un amicEnviar a un amic TornarTornar

AEPV
AEPV
Amb la col·laboració de la Conselleria
d' Educació, Investigació, Cultura i Esport
Amb el suport del Departament de Cultura
FULL-Fundació pel Llibre i la Lectura
C/ Martínez Cubells, 6 - 1r - 1a
46002 València tel. 96 394 50 03
info@fundaciofull.com
Diseño y Desarrollo Web Im3diA comunicación