Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i optimitzar la seva navegació. Si continua navegant, considerem que accepta la nostrapolítica de cookies
Portada > Crítiques

'Gallons de taronja' François Legendre i Natalie Portier. Tàndem Edicions

Revista lletres Valencianes

Gallons de taronja

Conflictes humans bàsics

Fins fa poc el més fàcil era resguardar-nos en la comoditat de l'ocultació i resoldre la qüestió amb un «ja ho descobriran». Però progressar culturalment és també acceptar amb naturalitat els fets de la vida, i la mort és un d'ells. I per a comprendre és necessari mostrar. Amb elegància i delicadesa, sí, però amb claredat també, per a no formar erròniament.

La mort està permanentment present, però en una societat tan hedonista és fàcil apartar-la quan no ignorar-la, com fem amb altres coses molestes. Els xiquets a penes coneixen aqueixa realitat perquè, per a què ens anem a enganyar, la mort dels altres, d'aqueixos països llunyans que potser no sabem ni ubicar que apareixen en les notícies, és? com de metira. Està evidenciada la falta d'empatia cap al patiment humà quan aquest apareix en una pantalla. En la literatura infantil molts autors l'han tractat. Amb senzillesa, com en Iaia de dalt, iaia de baix de Tomie de Paola. Amb absoluta naturalitat en Com tot el que naix d'Elisabeth Brami. De manera misteriosament i certament equívoca en El cant de les balenes de Dylan Sheldon i Gary Blythe. En Gràcies, teixó (Badger's Parting Gifts) de Susan Varley es planteja des de les primeres línies: «Badger no estava espantat de la mort. Morir significava només que deixaria el seu cos arrere?». I es focalitza principalment en el sentiment de tristesa i desemparament dels personatges davant de la marxa d'un ser pròxim i volgut. De vegades la pèrdua d'una mascota ens prepara per a afrontar-la, però és la figura del iaio o de la iaia la més recurrent, que es pot entendre des del punt de vista de la lògica, si és que aquesta existeix.

Si ja Tàndem Edicions va realitzar una incursió en la temàtica amb On és el iaio? de Mar Cortina, publicada fa ja set anys i on la protagonista es qüestiona què hi ha després de la mort, en Gallons de taronja de François Legendre, el punt de vista és diferent.

L'autora francesa situa l'acció en una Andalusia amb un cert sabor a tòpic però amb intencions d'atemporalitat per a parlar-nos d'una relació d'afecte i amor mutus, de respecte a la vellesa, que protagonitzen Pepe Juanito i Petra. Pepe Juanito regala cada matí a la seua néta un suc de gallons de taronja, el símbol de la vida i de la iniciació de Petra a la seua comprensió, la mirada sàvia cap a les coses simples, essencials en les que resideix el realment valuós i en la que ja és expert el iaio. Les il·lustracions de Natalie Portier ressalten aquest aspecte en jugar amb les proporcions. Aqueix mateix suc és el que ella utilitza per a intentar tornar al iaio, arribat

El moment, a una situació impossible: el cicle vital toca al seu fi. Després del dol, amb la seua càrrega de dolor i tristesa, arriba l'acceptació i, finalment, el record permanent, sense més qüestionaments, a través d'una font plena de taronges.

 _ Ana Isabel Caro

Lletres Valencianes, núm. 25

http://dglb.cult.gva.es/Libro/revista-lletres/Numero25secciones/infantil_juvenil.pdf

  

Gallons de taronja

Opinions Deixa la teua Opinió
No existeixen opinions per a aquest element.
Deixe la seua opinió
Títol
Valoració 0 1 2 3 4 5
  

Amunt OpinióOpinió Enviar a un amicEnviar a un amic TornarTornar

AEPV
AEPV
Amb la col·laboració de la Conselleria
d' Educació, Investigació, Cultura i Esport
Amb el suport del Departament de Cultura
FULL-Fundació pel Llibre i la Lectura
C/ Martínez Cubells, 6 - 1r - 1a
46002 València tel. 96 394 50 03
info@fundaciofull.com
Diseño y Desarrollo Web Im3diA comunicación