Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i optimitzar la seva navegació. Si continua navegant, considerem que accepta la nostrapolítica de cookies
Portada > Crítiques

Història d’un descrèdit

Revista Lletres Valencianes

El descrèdit de la realitat

El descrèdit de la realitat. Joan Fuster. Edicions Bromera. Alzira, 2005.

Aquest primer assaig fusterià reflexiona sobre la tensió entre la figuració i l’abstracció en la història de la pintura occidental amb l’objectiu d’evidenciar que la pèrdua de la connexió entre art i realitat implica, segons ell, la dissolució de les forces comunicatives de l’art.

Joan Fuster, en aquest primer assaig, correlaciona la crisi de les relacions de l’art amb la realitat i la pèrduda paral·lela de la capacitat comunicativa de l’objecte artístic amb el seu receptor. I és que l’escriptor de Sueca entén l’art com un fet comunicatiu, per a ell és fonamentalment «dicció», com apunta Romà de la Calle en la introducció d’aquesta desena edició que Bromera publica d’El descrèdit de la realitat. I després de mig segle de la seua redacció i de les diverses reedicions que se n’han fet, la tesi d’aquest treball continua en el braser dels temes d’interés i segueix sent objecte de comentaris.

Ara bé, cal remarcar que no tot estava dit pel que fa a l’autoreferencialitat dels valors plàstics que l’autonomia de l’art creixent potenciava en el moment de la redacció d’aquesta obra. Fuster, però, ja es mostra reticent als criteris exclusivament plasticistes  que apunten cap als valors de la pura visualitat i que contribueixen, segons ell, a un tipus d’autonomia artística que oblida les seues arrels humanes. Per a Kandinski i els abstractes només compten els valors plàstics i, per això, Fuster despulla de trascendència la interpretació metafísica que aquests assignen al seu art i afirma: «L’art abstracte es veu condemnat pels seus principis a «no dir res»: i és allò que «diu» que comunica, el que fa útil un art. L’art abstracte, mut, resulta «només» bell. I una obra humana «exclusivament « bella té una qualificació específica: és decorativa. L’abstracte és, doncs, decoratiu (...) i cobra d’aquesta manera una utilitat nova». Per contraposició, per a Fuster, «l’art tradicional» –i hi inclou cubistes, surrealistes i altres com Chagall o Modigliani– «és espiritual», perquè l’interessa alguna cosa més que la plasticitat absoluta, perquè va més enllà del «delit visual» i ens proporciona sempre «un eixamplament del nostre món personal». I fins ací pel que fa al tema o contingut.

Quant al procediment d’aquest assaig, l’escriptor de Sueca segueix un fil conductor històric de l’art que va del Renaixement i el Manierisme, seguint amb el Barroc, la Il·lustració i el Romanticisme, per a passar després als Realismes del XIX i al trencament abrupte que representen les diverses Avantguardes, que tractarà segons el seu distanciament amb el real. Un assaig històricd’estètica, doncs, que lluny de constituir un treball d’investigació acadèmica, recull un seguit de reflexions personals que ja mostren amb contundència els ingredients essencials de l’assaig fusterià en totes i cadascuna de les seues dimensions: l’abast interdisciplinar; la prosa àgil i incisiva; l’interés per mostrar el procés que el seu pensament segueix en l’exposició de les idees; la profussió d’anècdotes, pinzellades d’humor i disgressions que l’autor intercala, amb una habilitat prodigiosa. I és que aquest primer assaig fusterià, a l’igual que els que el succeiran, ja es perfila com un escrit vigorós i gens encotillat, com un repte al lector a deixondir-se i a acompanyar-lo per mirar d’entendre’s i d’aclarir-se junts. I és per tot això, que llegir Fuster –independendentment del tema– resulta accessible i delectable i, a sobre, ens fa més savis.

Alícia Toledo

http://dglab.cult.gva.es/Libro/articulos_lletres/lletres_16/16_ensayo/descredit.pdf

El descrèdit de la realitat

Opinions Deixa la teua Opinió
No existeixen opinions per a aquest element.
Deixe la seua opinió
Títol
Valoració 0 1 2 3 4 5
  

Amunt OpinióOpinió Enviar a un amicEnviar a un amic TornarTornar

AEPV
AEPV
Amb la col·laboració de la Conselleria
d' Educació, Investigació, Cultura i Esport
Amb el suport del Departament de Cultura
FULL-Fundació pel Llibre i la Lectura
Gran Via Ramón y Cajal, 1 - 3a
46007 València tel. 96 394 50 03
info@fundaciofull.com
Diseño y Desarrollo Web Im3diA comunicación