Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i optimitzar la seva navegació. Si continua navegant, considerem que accepta la nostrapolítica de cookies
Portada > Crítiques

Una col·lecció terrorífica

Revista Lletres Valencianes

La protectora

La protectora. José Antonio Godoy – Keko. Edicions de Ponent, Alacant, 2011

A diferència d'Henry James, Keko «només creu en els fantasmes de carn i os. Bé, i una mica també en els de llençol i cadena amb bola, tan volguts al món del còmic». Superar la por inicial és una de les raons per les quals ha sigut capaç d'enfrontar-se a aquest projecte.

«La Cambra Fosca» és una col·lecció que Edicions del Ponent posa a la disposició dels historietistes perquè escriguen i dibuixen nous títols a partir d'obres literàries que durant la seua lectura van ser capaces d'inquietar-los i de provocar-los les seues pors més personals. Aquesta col·lecció, com diu en la introducció el seu director Felipe Hernández Cava, es va crear a proposta dels dibuixants Ana Juan i Keko, autors al seu torn de dos dels títols de la col·lecció. Fins ara Edicions de Ponent havia posat a la disposició dels seus lectors tres títols Demeter, d'Ana Juan, El hombre de arena, de Federico del Barri i Mai Prol i El hombre descuadernado, de Cava i Sanyú i ara publica la cambra La protectora, de José Antonio Godoy «Keko».

L'autor utilitza com leit motif la cèlebre, subtil i suggeridora novel·la The turn of screw publicada en 1898 per elescritor novaiorqués Henry James. Però no es tracta d'una adaptació sense més sinó que té vida pròpia. Enfrontar-se a l'obra de James ha sigut una aposta arriscada i difícil i per açò l'autor va tenir els seus dubtes i pors: «Aquesta por la vaig tenir constantment present mentre preparava la història; vaig arribar fins i tot a obsessionar-me amb la idea que el propi James, que no tenia gens millor que fer allà en el Parnàs literari, baixava i em vigilava des d'un racó i em maleïa per ‘tocar’ la seua obra. La cosa va començar a funcionar quan em vaig adonar que només podria traure avant el que m'havia proposat si ignorava aqueixa veu i actuava des de la més absoluta falta de respecte per l'autor i la seua novel·la».

Les vinyetes de Keko, realitzades amb ordinador, mostren un gran domini del dibuix i la il·luminació i aconsegueixen embolicar al lector en una història misteriosa, ambientada en una època i un lloc indefinits: «Quasi m'avergonyeix dir que amb prou faenes hi ha hagut treball de documentació en aquest còmic. No hi ha una localització concreta en llocs reals, ni en un any determinat, encara que l'aparició del metre suggerisca que ens trobem a principis del segle XX en alguna cosa semblat a Londres».

Keko decideix submergir-se en altres camins i explora personatges que encara que estaven present en l'obra de James eren secundaris, d'aquesta manera s'apodera d'ells els imagina i els dóna una vida independent. Un gir més a aquesta història de fantasmes que té com a protagonista principal a l'oncle de Milers i Flora, els dos germans posseïts pels esperits de dos antics servents. Keko ens fa veure que gens és el que sembla i l'oncle i tutor sota la seua aparença de senyor acomodat tanca una vida sòrdida molt allunyada de la placidesa i tranquil·litat en què la que aparenta viure.

La protectora

Opinions Deixa la teua Opinió
No existeixen opinions per a aquest element.
Deixe la seua Opinió
Títol
Valoració 0 1 2 3 4 5
  

Amunt OpinióOpinió Enviar a un amicEnviar a un amic TornarTornar

Si vols estar al dia de les novetats de la nostra pàgina i saber què passa en el món del llibre et convidem a unir-te al nostre newsletter.

SUBSCRIU-TE A LA NOSTRA REVISTA DIGITAL

Hemeroteca
Accés
Destacats
Lletres Valencianes Editors TV
COBCV
AEPV
APIV
GREMI LLIBRERS
AEPV
AEPV
Amb el suport del Departament de Cultura
Fundació pel Llibre i la Lectura | 2014
C/ Martínez Cubells, 6 - 1r - 1a
46002 València tel. 96 394 50 03
info@fundaciofull.com
Diseño y Desarrollo Web Im3diA comunicación